Výroční zpráva
pro finanční rok

2021

Ikea

Život v domácnosti
byl důležitější než
kdy jindy

David McCabe

Country Retail Manager a Chief Sustainability Officer pro IKEA v České republice, Maďarsku a na Slovensku

„Uplynulý finanční rok přinesl něco, s čím jsme se dosud nikdy nesetkali. Obchodní domy v Česku musely být během pandemie šest měsíců zavřené. Pandemie přinášela a stále přináší velké výzvy pro naši logistiku i celý dodavatelský řetězec. Vnímáme tyto výzvy jako příležitost pro zlepšování našeho ecommerce – podíl on-line prodejů narostl meziročně o více než čtvrtinu na 39,5 %. Navzdory všem komplikacím jsme dosáhli celkově solidních výsledků. Jsme moc vděční, že nám zákazníci zachovali přízeň“

Hlavním cílem bylo pomoci těm, kteří byli nejvíce zasaženi pandemickými opatřeními, aby se mohli lépe vypořádat s kritickou situací, ve které se ocitli.

Jsem rád, že i přesto, že jsme čelili krizové situaci, jsme dokázali investovat do rozvoje a růstu našeho podnikání. V obchodním centru Westfield Chodov jsme otevřeli plánovací studio, díky 13 výdejním místům jsme výrazně posílili přítomnost IKEA v regionech, instalovali jsme samoobslužné výdejní boxy IKEA před obchodními domy IKEA Zličín, Černý Most a Brno, spustili jsme aplikaci, kde mohou zákazníci pohodlně nakupovat, a která podporuje naši přítomnost v digitálním prostředí a nadále jsme investovali do digitálních řešení a projektů udržitelnosti, které zlepšují zákaznickou zkušenost.

I přesto, že jsme čelili krizové situaci, jsme dokázali
investovat do rozvoje a růstu našeho podnikání.

To vše by nebylo možné, nebýt našich oddaných a tvrdě pracujících managerů a zaměstnanců. Jsem hrdý, že se nám podařilo investovat a zvýšit jejich průměrnou mzdu o 5 %. Kromě investice do mezd jsme regionálně podpořili téměř 200 zaměstnanců a jejich rodin částkou více než 400 000 eur. Hlavním cílem bylo pomoci těm, kteří byli nejvíce zasaženi pandemickými opatřeními, aby se mohli lépe vypořádat s kritickou situací, ve které se ocitli.“

Náš finanční
rok

Finance

Celkový obrat

9,7 miliard

(-7,5 % vs. finanční rok 2020)

Průměrná
hodnota nákupu
v obchodním
domě:

1 925

Podíl on-line prodeje

39,5 %

(+25,6 %)

Průměrná
hodnota on-line nákupu

4 249

Podíl služeb
na tržbách:

2,8 %

(+152 %)

Lidé

Unikátní
návštěvníci
IKEA.cz:

13,5 milionů

(´+2 miliony), 58 % z mobilu

Návštěvnost
obchodních
domů IKEA:

5,3 milionů

(-3,9 milionů)

1 610 521

členů IKEA Family

(+124 521)

Počet
zaměstnanců:

2421

(+283 vs. finanční rok 2020)

Výrobky

Nejprodávanejší výrobek:
sklenice POKAL

63
kuchyní
prodaných
za den

93
pohovek
prodaných
za den

143
postelí
prodaných
za den

302
matrací
prodaných
za den

Náš rok
udržitelnosti

Celková klimatická stopa:

2768 tun CO2e

Celkový vyprodukovaný
odpad:

5 584,4 tun

Podíl recyklovaného
odpadu:

85 %

Genderová rovnost na
nemanažerských pozicích:

55:45

(ženy:muži)

Genderová rovnost na
manažerských pozicích:

46:54

(ženy:muži)

Zaměstnanci se
zdravotním postižením:

1,3 %

Nejdůležitější události
roku

Září 2020:

IKEA oznámila, že do konce roku 2021 vyřadí alkalické baterie.

(cíl byl splněn v říjnu 2021)

3 800 000

Listopad 2020:

IKEA se rozhodla prolomit ticho a spustila dlouhodobý projekt ZA BEZPEČNÝ DOMOV zaměřený proti domácímu násilí. Věnováno 3 800 000 Kč na přímou podporu koalici NeNa.

Únor 2021:

Zahájili jsme dlouhodobou podporu uprchlíků v rámci Programu pro rozvoj kompetencí uprchlíků, v rámci kterého jsme do řad zaměstnanců IKEA nově přijali 5 kolegů.

5 kolegů

2,3 mil. eur

Březen 2021:

V České republice jsme investovali 2,3 mil. eur do zvýšení mezd zaměstnanců, které v průměru vzrostly o 4,9 %.

Květen 2021:

Po téměř 6 měsících od uzavření (s prosincovou krátkou otevírací pauzou) jsme znovu otevřeli dveře obchodních domů našim milým zákazníkům.

Červen 2021:

Spustili jsme samoobslužné výdejní boxy před obchodními domy IKEA Zličín, IKEA Černý Most a IKEA Brno.

Oběti domácího a sexuálního zneužívání jsou nyní v Česku lépe chráněny novou legislativou (tj. právo na bezplatného právníka, na bezplatnou odbornou pomoc, zabránění kontaktu s pachatelem atd.). Změnu úspěšně iniciovala IKEA a koalice NeNa.

Červenec 2021:

Do České republiky dorazila první limitovaná kolekce oblečení a doplňků v historii IKEA s názvem EFTERTRÄDA.

Začali jsme prodávat sušenky vyrobené z kávové sedliny z vlastních kaváren.

V polovině července jsme úspěšně otevřeli první plánovací studio IKEA ve střední Evropě – a to v Praze v obchodním centru Westfield Chodov.

6 400

Srpen 2021:

David McCabe se stal novým Country Retail Manager a Chief Sustainability Officer pro IKEA v České republice, Maďarsku a na Slovensku.

Podařilo se nám pokrýt všechny důležité regiony 13 výdejními místy. Výdejní místa nejsou označena logem IKEA. Dohromady zpracujeme v průměru 600 objednávek týdně. Zákazníci je využívají především u větších objednávek – průměrná cena objednávky je 6 400 Kč. Nejvíce objednávek jde do Hradce Králové a Olomouce. Další místa: Liberec, Zlín, České Budějovice, Plzeň, Jihlava a Ústí nad Labem. Mobilní výdejní místa: Karviná, Havířov, Třinec, Frýdek-Místek a Karlovy Vary.

Srpen 2021:

Otevřeli jsme vůbec nejmenší obchodní dům IKEA – nákupní aplikaci IKEA

Nový Plánovač kuchyní nahradil původní Plánovač IKEA, který byl určený k plánování kuchyní a jídelen, a Plánovač pracovních desek na míru. Je k dispozici na webu, kiosku a tabletech.

Darovali jsme 400 dárkových karet v hodnotě 10 000Kč (a distribuovali je prostřednictvím organizace Člověk v tísni) nejpostiženějším domácnostem v regionu jižní Moravy, které zdevastovalo silné tornádo.

10 000 Kč

Naše další aktivity
v oblasti trvalé
udržitelnosti

Každý rok se výrobky a služby IKEA stávají součástí milionů domácností. Naším cílem je do roku 2030 inspirovat a umožnit více než 11 milionům lidí v České republice, Maďarsku a na Slovensku (1 miliardě na celém světě) žít lepší život v rámci možností naší planety. To byl také jeden z důvodů, proč jsme finanční rok 2021 věnovali tématu udržitelnosti.

Nové oddělení
Circular Hub

ve všech obchodních domech: místo, které poskytuje řešení pro prodloužení životnosti nábytku.

Garantovaný
odkup

dětského nábytku: nová služba podporující cirkularitu a reagující na měnící se potřeby dětí.

Druhý život
nábytku:

Za poslední rok využilo příležitost prodat svůj nepoužitý, nepotřebný nebo starší nábytek zpět IKEA více než 1 000 zákazníků. Mezi nejběžnější typy nábytku, které zákazníci prodávali zpět, byl nábytek do ložnice, knihovny, úložné výrobky, židle a stoly.

Nová služba
IKEA:

on-line objednávka náhradních dílů zdarma

Výsledky oddělení
IKEA Food

Mezi nové závazky IKEA Food patří cíl, aby do roku 2025 bylo 50 % nabízených hlavních jídel rostlinného původu a 80 % jídel by mělo obsahovat jiné než červené maso.

2,3 milionu

zákazníků navštívilo restaurace IKEA

(-2,1 milionu)

Téměř

600 tisíc

prodaných hot dogů

488 tisíc

prodaných
ikonických
masových
kuliček IKEA

Restauraci v

IKEA Zličín

jsme přestavěli s důrazem na udržitelný přístup: používáme například odstředivku na zbytky potravin, která pomáhá snižovat celkové množství organického odpadu, který kompostujeme. Myčka využívá odpadní teplo a snižuje tak spotřebu energie.